Intel komt met winkel van de toekomst

IT-bedrijf Intel onthulde deze week bij een retailconventie zijn Connected Store-concept: een winkel die de nieuwste IT-technologie gebruikt om bezoekers aan te spreken. Retailers als Adidas, Best Buy en Procter & Gamble zijn partners in pilotprojecten.

Het retailconcept, geïntroduceerd in onderstaande video, wordt door verschillende Amerikaanse media beschreven als de winkel van de toekomst. Daarbij betrekt Intel zijn Atom- en tweede generatie Core-processors, die bekend staan om hun grafische 3D-capaciteiten.

Het leidt ten eerste tot winkelmuren met interactieve schermen, waarop consumenten en medewerkers een zoekmachine kunnen bedienen die hen het hele assortiment kan tonen. Daarnaast is er de Intel Digital Signage Endcap, een systeem dat op basis van bewegingsgevoelige sensoren een voorbijkomende klant kan opmerken. Vervolgens schat een videoanalysesysteem, AIM Suite genaamd, iemands leeftijd, geslacht en mate van interesse in.

Consument nog centraler

De winkel brengt verkopers in de gelegenheid om specifiek op de consument gerichte artikelen aan te bieden, zonder dat deze er iets van merkt. Merken als Harley-Davidson, NEC en The Venetian Resort Hotel Casino in Las Vegas gaan het binnenkort inzetten.

Verder kan de Connected Store verkoopbalies bevatten waar consumenten alles zelfstandig kunnen afrekenen, plus een hoek waar producten in augmented reality-vorm tentoongesteld kunnen worden en een interactief self-service restaurant.

Intel heeft ook aan de medewerkers gedacht: interactieve videodemo’s illustreren hoe retailers anoniem en op afstand gebruik kunnen maken van het videoanalysesysteem, het energieverbruik kunnen verminderen, geld kunnen besparen en inkomsten kunnen laten stijgen.

Adidas adiVERSE

Eén van de spraakmakende voorbeelden uit partnerprojecten is Adidas adiVERSE, te zien in onderstaande video: een muur met een interactief videoscherm waarop het gehele schoenenassortiment, met meer dan 8000 schoenen, te bekijken is. Handig, omdat het sportmerk in de grotere winkels nog altijd slechts in staat is om 200 à 300 schoenparen in verschillende maten te stallen.

Als de schoen niet op voorraad is, dan kan de klant deze direct bestellen en de volgende dag ophalen, of binnen 48 uur naar zich toe laten zenden. Adidas wil de conceptmuur dit jaar wereldwijd gaan uitrollen, ook in kleinere winkels.

MIT

Het Massachusetts Institute of Technology was betrokken bij de ontwikkeling van het videoscherm, dat op elk oppervlak in de winkel te installeren is en consumenten zelfs via Skype in contact kan brengen met een verkoopexpert. Best Buy zou hier erg van onder de indruk zijn volgens Intel.

Techsites uit de VS zijn onder de indruk van het systeem en vragen zich af welk groot IT-bedrijf binnenkort op dit niveau kan concurreren.

Contact
Wilt u meer informatie over narrowcasting en wat narrowcasting voor uw organisatie kan betekenen, neem dan contact met ons op.

Chaboma Solutions B.V.
Handelsweg 9
1851 NX Heiloo
T: 088-9090400
F: 088-9090499
E: info@chaboma.nl
W. www.chaboma.nl

Onze medewerkers beantwoorden graag eventuele vragen die u nog heeft.

Advertenties

Over Chaboma

Chaboma Solutions De combinatie van een heldere visie, een ambitieus team en de vereiste expertise maakt Chaboma Solutions tot de aangewezen specialist in narrowcasting oplossingen.
Dit bericht werd geplaatst in Nieuws en getagged met , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s