ISE beurs 2013 – verslag

ISE_SamsungDe Integrated Systems Europe (ISE) beurs is sinds haar start in 2004 de best bezochte beurs ter wereld op het gebied van AV en elektronische systemen. In 2012 had deze internationale beurs maar liefst 825 exposanten en meer dan 40.000 bezoekers. Om het aantal bezoekers even te vergelijken met de capaciteit van onze nieuwste concerthal, dit is ongeveer 2,5 keer een compleet gevulde Ziggo Dome.
We wilden deze beurs natuurlijk niet aan ons voorbij laten gaan dus bezochten we woensdag 29 januari en donderdag 30 januari de ISE beurs in de RAI te Amsterdam, waarbij alle 12 hallen compleet gevuld waren met alle nationaliteiten van de wereld, en vooral veel flitsende schermen, technieken en gadgets!

Digital Signage

Omdat er zó veel te zien was en de plattegronden vrij onduidelijk hebben we ons voornamelijk begeven in de speciaal voor Digital Signage ingerichte hallen waar onze internationale concullega’s te vinden waren. Het is erg leuk en interessant om te zien hoe er van Duitsland tot aan China omgegaan wordt met narrowcasting en hoe enthousiast iedereen over zijn of haar product is.

Multi(touch)

Werd je vroeger geleerd om met je handen van andermans spullen af te blijven, op de ISE beurs mag je alles aanraken. Touchscreens zijn inmiddels onderdeel van ons dagelijks leven en de (multi)touchscreens zijn dan ook goed verantwoord. Helaas maakt ISE zelf niet zo’n beste eerste indruk op het gebied van touch. Omnivision en Prestop verzorgden samen interactieve plattegrond applicaties voor ISE waarmee bezoekers snel de weg zouden moeten kunnen vinden op de beurs. Deze waren traag en reageerden niet goed op aanraking, een echte no-go. Een beetje kaartlezer was al ter plekke terwijl op het scherm het zoekveld nog aan het laden was. Volgend jaar beter!
ISE_Multitouch

Horeca

Opvallend was de hoeveel digitale menuborden op de beurs. Er zijn ontzettend veel mooie en nieuwe technieken om snel en flexibel aanbiedingen, menu’s en prijzen aan te kunnen passen in je horecagelegenheid. Samen met je smartphone of tablet is het tegenwoordig een fluitje van een cent om je dagschotel te presenteren en kun je uitverkochte producten met een paar stappen van het bord verwijderen. Onder de indruk waren we van de kwaliteit van de content. Prachtige foto’s met subtiele graphics zorgden ervoor dat overal wel iets moois te zien was. Dit in tegenstelling tot voorgaande jaren.

3D

In het speciaal ingerichte 3D theater worden verschillende zaken geshowd en besproken, maar ondertussen steelt LG de show met een gigantische 3D videowall. Deze muur, bestaande uit 49 55 inch schermen met een rand van maar 5.3 millimeter, geeft je het gevoel dat je naar één gigantisch 3D scherm aan het kijken bent. De randen zijn zo dun dat het bijna niet te zien is dat de muur is opgebouwd uit meerdere blokken waardoor het 3D effect niet aangetast wordt.

ISE_3Dwall

ISE_3D_Videowall_LG

Videowalls


Super scherp, groot en vrijwel randloos zijn de meeste videowalls op de ISE beurs.
Sommige muren zijn nog steeds opgebouwd uit reguliere schermen met videowall optie, maar nog mooier zijn de muren opgebouwd uit videotegels. De flexibiliteit van de tegels staat toe dat je het scherm zo groot of klein kunt maken als je zelf wilt, en de blokken kunnen zo dicht tegen elkaar worden geplaatst dat ze vrijwel randloos zijn.

Transparant LED

Op de ISE beurs stonden verschillende aanbieders van deze ‘showcases’ en ze zien er allemaal even bijzonder uit. Je plaatst een product in de box achter het scherm en vervolgens worden er beelden afgespeeld op het transparante scherm ervoor. Dit geeft een soort 3D beeld en zorgt ervoor dat een product extra in de aandacht wordt gezet. Het concept is vrij simpel maar toch heeft het iets magisch.

Holografische beelden

Het grote publiek maakte een tijdje terug al kennis met holografie toen Tupac nog één keer digitaal op het podium stond. Ook op de beurs maken we kennis met holografische beelden. Dat het Deense Realfiction niet voor niks de slogan ‘Magic Matters’ heeft gekozen wordt al snel duidelijk. Op de ISE beurs presenteerden zij holografische beelden die zo echt lijken dat je ze bijna vast kunt pakken. Ze maken het ‘Stop and Wonder’ effect helemaal waar en zorgen dat iedereen blijft staan. Een goede zet als het gaat om retail, tentoonstellingen, events en heel veel andere plaatsen waar de volle aandacht van de bezoeker gewenst is!
ISE_Holografisch
Consumenten en bedrijven best zijn verwend als het gaat om technologie. Door de grote vooruitgang de laatste jaren zijn we niet heel snel meer onder de indruk. Van een mooie 3D presentatie worden we bijvoorbeeld niet echt meer omver geblazen, terwijl het 20 jaar geleden bijna ondenkbaar was.

 Gekker, groter, flitsender en scherper is volgens mij niet zozeer waar het om draait, als we maar geboeid worden én blijven.
Het is de mágic die really matters.

Bron: Hester Naaktgeboren

Contact

Wilt u meer informatie over narrowcasting en wat narrowcasting voor uw organisatie kan betekenen, neem dan contact met ons op.

Chaboma Solutions B.V.
Handelsweg 9
1851 NX Heiloo
T: 088-9090400
F: 088-9090499
E: info@chaboma.nl
W. www.chaboma.nl

Onze medewerkers beantwoorden graag eventuele vragen die u nog heeft.

Referenties:

Advertenties

Over Peter Dousma

Just ask me...
Dit bericht werd geplaatst in Artikel en getagged met , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s