Interactiviteit in de praktijk (deel 2)

frameworkIn deel 1 van ons blog ‘Interactiviteit in de Praktijk’ lag de focus op de laatste 2 fases van dit framework voor interactie met publieke schermen. Dit keer meer achtergrond over wat de invloed is van de context waarin het scherm geplaatst wordt; wat zijn bijvoorbeeld de invloeden van de fysieke omgeving?

Om een display optimaal te benutten is het van belang dat de omgeving samenwerkt met het display en de content samenwerkt met de omgeving. Dit betekent dat er goed gekeken moet worden naar (1) de routing van gebruikers, (2) de interesses van de gebruikers in relatie tot de omgeving en (3) de relatie tussen de content en de omgeving.

Er zijn 2 manieren hoe je de fysieke omgeving van het display kunt gebruiken:

  1. Het kan interessant zijn om in de fysieke omgeving aanpassingen te doen om gebruikers bewust te maken van het scherm. Hele subtiele aanpassingen in de omgeving van het display kunnen de effectiviteit eenvoudig verdubbelen. Dit werkt vooral in de 1e fase (aantrekkingskracht).
  2. De content linken aan de fysieke omgeving. Het doel is om met het display het perspectief van de gebruikers van de omgeving te onttrekken dus het kan bijvoorbeeld interessant zijn om ze up to date te houden van contextuele informatie. Aangezien dit content gerelateerd is werkt dit vooral in de 2e fase (observatie).

De fysieke omgeving

Om gebruikers uit te nodigen tot interactie met een scherm is het van belang dat de omgeving waarin dit scherm staat ook daadwerkelijk ‘time potential‘ heeft, ofwel is het een omgeving waarin men ook daadwerkelijk tijd heeft voor interactie. Dit is bijvoorbeeld afhankelijk van het type locatie: wachtruimte, recreatief gebied of flowgebied waar mensen juist in beweging zijn.

flowgebiedToch kan in een flowgebied met de juiste aanpassingen ook time potential ontstaan. Zo kwam de architect Benthem Crouwel er bij het ontwerp van Schiphol Plaza achter dat de flow van mensen door de winkelzones teveel in beweging was voor een effectieve winkelbeleving. Door het aanbrengen van bankjes in het middengebied, tussen de 2 stromen, verbeterde de effectiviteit van de winkels aanzienlijk: er was ‘time potential’ gecreëerd.

Ook op het oog minieme elementen in de fysieke omgeving kunnen invloed hebben op de flow van mensen. Een goed voorbeeld hiervan is (wederom) van een vliegveld met een aankomsthal met een schuin oplopende gevel. Het nadeel aan zo’n schuine gevel is dat het gebied waar de vloer samenkomt met de gevel onbruikbare ruimte is en zo waren er in het begin ook regelmatig botsingen tussen mensen en de kolommen die de gevel ondersteunden. Door een kleine aanpassing in de vloerbetegeling rondom de kolommen waren de botsingen verleden tijd. Dus ook obstakels in de routing langs een display kunnen van grote invloed zijn op de uiteindelijke effectiviteit.

Contextuele content

In de tweede fase is het vooral van belang dat de aantrekkingskracht van het scherm goed werkt. Een goede oplossing hiervoor is het gebruik van contextuele informatie, ofwel location based information. Contextuele informatie kan gericht zijn op de fysieke omgeving maar ook op dynamische signalen uit de omgeving.

Een display in de buurt van een treinstation kan bijvoorbeeld actuele treintijden voor de komende 3 treinen (inclusief de vertraging en spoor) aangeven. Dit kan puur informatief zijn maar ook time potential creëeren, als de vertraging maar lang genoeg is! Ook lokaal nieuws of lokale weersvoorspellingen zijn tegenwoordig eenvoudig te koppelen en mensen blijven hiervan toch graag op de hoogte. Het gebruik van deze bronnen in standby-modus kan bijvoorbeeld effectief zijn om mensen naar het display te lokken en tot verdere interactie uit te nodigen.

Meer dynamische signalen reageren juist op wat er in de omgeving van het scherm gebeurt. Dit kan directe tracking zijn door middel van camera’s of indirecter door een twitterwall met een bepaalde hashtag.

Fysiek & Digitaal

We leven op dit moment echt in een overgangsfase van de fysieke naar een steeds meer digitale wereld. Meer en meer producten zijn gelinkt aan de digitale wereld en deze producten worden steeds vaker onderdeel van de fysieke wereld. Location aware data wordt steeds beter toegankelijk via publieke schermen en onze smartphones.

De uitdaging voor de designers van zowel de fysieke als de digitale wereld is om uit te vinden hoe technieken van beide werelden beter geïntegreerd kunnen worden. En hoe beter deze integratie is, des te beter zullen beide werelden toegankelijk worden voor de gebruikers zodat de experience ook steeds comfortabeler wordt.

Bron: Jeroen Berk

Contact

Wilt u meer informatie over narrowcasting en wat narrowcasting voor uw organisatie kan betekenen, neem dan contact met ons op.

Chaboma Solutions B.V.
Handelsweg 9
1851 NX Heiloo
T: 088-9090400
F: 088-9090499
E: info@chaboma.nl
W. www.chaboma.nl

Onze medewerkers beantwoorden graag eventuele vragen die u nog heeft.

Referenties:

Advertenties

Over Chaboma

Chaboma Solutions De combinatie van een heldere visie, een ambitieus team en de vereiste expertise maakt Chaboma Solutions tot de aangewezen specialist in narrowcasting oplossingen.
Dit bericht werd geplaatst in Artikel, Ontwikkelingen en getagged met , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s