Narrowcasting voor supermarkten anno 2016

Het communicatiekanaal narrowcasting bestaat al een tijdje, maar dat betekent niet dat het scherm waarop reclame wordt vertoond hetzelfde blijft. Er zijn steeds meer technologische ontwikkelingen en mogelijkheden. Dat zien we alleen al in de supermarkten. In deze blog noemen we een aantal voorbeelden (vanuit de hele wereld) van narrowcastingsideeën voor supermarkten.

1. 3D-schermen in de winkel

De bekendste vorm van narrowcasting in de supermarkt is toch wel het scherm (meestal meerdere) in de supermarkt. De supermarkt toont aanbiedingen, bijzondere producten en spaaracties. De kwaliteit van de schermen wordt steeds beter en de beelden zijn daardoor steeds scherper. Kunnen we binnenkort wellicht 3D-schermen verwachten. In Korea is het al een feit. De Lotte Mart toont klanten 3D-beelden van alle producten. Klanten komen zowel onbewust als bewust op ideeën na het bekijken van de schermen. Het is en blijft een nuttig advertentiekanaal. Schermen vallen op en omdat ze bewegen (al helemaal als dat 3D is) trekken ze de aandacht. De supermarkt kan razendsnel wijzigingen doorvoeren, als ze bijvoorbeeld van aanbieding of product willen veranderen. Een waterdichte advertentiemethode dus.

2. Narrowcasting op de boodschappenkar

Wat we ook steeds vaker zien (en wat we in onze vorige blog al kort belichtten) is dat er op de boodschappenkar een schermpje gemonteerd zit. De Tesco en de Wal-Mart werken er al mee. De klant zit nog meer met z’n neus bovenop de aangeboden reclame. Het moedigt impulsaankopen aan, omdat de karbestuurder persoonlijke bonussen krijgt aangeboden (of dat nu onbewust of bewust zo is).

3. De supermarktmuur

In Tokyo kennen ze al een aantal jaar de boodschappenmuur. In de metrostations hangen supermarktketens gigantische posters op de muren waarop ze supermarktproducten afbeelden. De klant kan aan de hand van QR-codes producten aanschaffen. Zo kan hij, terwijl hij onderweg is van werk naar huis, tussendoor razendsnel boodschappen doen. De producten worden binnen no time bij hem thuis geleverd. Als hij thuis komt, kan hij direct aan de slag. De posters moeten echter steeds gewijzigd worden. Het assortiment van een supermarkt is altijd in beweging. Grote kans dat de posters vervangen zullen worden door grote schermen, die ze snel kunnen gewijzigd wijzigen en die ook nog reclames kunnen vertonen.

4. Narrowcasting met geursensatie

In Nieuw-Zeeland bedacht het bedrijf OpenEye een extra dimensie voor narrowcasting. Het scherm toont niet alleen producten, de producten geuren ook rijkelijk. OpenEye ontwikkelde meer dan 2000 geuren voor de narrowcastingschermen. Zo roken voorbijgangers verse frambozen bij het tonen van de nieuwe wodkamelange met frambozen. En de geur van hamburgers en verse frites werkte het trekgevoel op.

Er zijn ongetwijfeld nog veel meer ideeën in ontwikkeling. Wij zijn benieuwd naar de volgende. We houden u op de hoogte.


Contact

Wilt u meer informatie over narrowcasting en wat narrowcasting voor uw organisatie kan betekenen, neem dan contact met ons op.

Chaboma Solutions B.V.
Handelsweg 9
1851 NX Heiloo
T: 088-9090400
F: 088-9090499
E: info@chaboma.nl
W. www.chaboma.nl

Onze medewerkers beantwoorden graag eventuele vragen die u nog heeft.

Referenties:

Advertenties

Over Chaboma

Chaboma Solutions De combinatie van een heldere visie, een ambitieus team en de vereiste expertise maakt Chaboma Solutions tot de aangewezen specialist in narrowcasting oplossingen.
Dit bericht werd geplaatst in Ontwikkelingen en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s