Voor Chaboma is het allang duidelijk waarom narrowcasting voor sommige bedrijven een stuk efficiënter is dan broadcasting. Toch merken we om ons heen regelmatig dat bedrijven twijfelen over of ze zich beter kunnen richten op broadcasting of op narrowcasting. In deze blog zetten we de twee adverteermethoden tegenover elkaar. Wat zijn de verschillen en waar kan een bedrijf het beste voor kiezen?
Broadcasting
Broadcasting richt zich –zoals de naam al zegt- op een zo breed mogelijk publiek. Die drang ontstond al toen er nog maar drie zenders op televisie waren. Je moest als adverteerder of als televisiemaker wel een ongelooflijk goed concept te bieden hebben, anders was je de kijkers alweer kwijt. Want daar draait het om: kijkcijfers, zoveel mogelijk. Dat is nog steeds zo. Sterker nog, dat werd almaar belangrijker. Zenders overleven alleen nog met genoeg kijkcijfers. De programmering is zodoende gericht op mensen in alle soorten en maten, met uiteenlopende beroepen, hobby’s en passies.
Narrowcasting
Het tegenovergestelde is narrowcasting. Narrowcasting richt zich juist op een zo specifiek mogelijke doelgroep. Bedrijven die willen adverteren of zenden via narrowcasting gebruiken een denkbeeldige trechter om alleen de allerbelangrijkste doelgroep over te houden. De boodschap is daarom een stuk gerichter en de content is vaak inhoudelijker. Die doelgroep voelt zich (als het om goede content gaat) direct (persoonlijk) aangesproken. Bedrijven die gebruik maken van narrowcasting zorgen dan ook dat de schermen op strategische plekken staan en hangen. Daar waar de doelgroep aanwezig is.
Broadcastingmaatschappij
Bedrijven staren zich soms blind op broadcasting. Dat komt misschien omdat de televisie een grote rol is gaan spelen in onze maatschappij. We kennen popsterren die door broadcasting zijn groot geworden, we volgen allemaal de veranderende markt en opvallende innovaties door al die grote televisiesterren die ons informeren. Veel mensen komen thuis van het werk en zetten de televisie aan (om even hersenloos te ontspannen). Er komt van alles langs: de nieuwste i-Phone, het NOS Journaal, de Voice of Holland en ga zo maar door. De kijkcijfers pieken tijdens prime time. De dag erna bespreken we met anderen wat we gezien hebben. Juist omdat die televisie zo’n grote rol in ons leven is gaan spelen, denken bedrijven gauw aan broadcasting voor het vragen van aandacht.
Narrowcasting voor meer effect
Broadcasting is een uitstekend middel voor bedrijven die zich inderdaad richten op een zo groot mogelijk publiek. Er zijn daarnaast talloze bedrijven die zich juist richten op een specifieke doelgroep. Ze bereiken met gerichte, persoonlijke en interessante content veel meer mensen aan de hand van narrowcasting. Ze kunnen via broadcasting zelfs gevoelens van irritatie aanwakkeren omdat het grootste deel van de massa misschien niets heeft met het thema.
En dus?
Het ligt dus aan de boodschap die een bedrijf wil brengen en aan de doelgroep. Gerichte content voor specifieke doelgroepen zijn beter af met narrowcasting op strategische plekken en massacommunicatie voor massa’s mensen kunnen beter met broadcasting aan de slag.
Contact
Wilt u meer informatie over narrowcasting en wat narrowcasting voor uw organisatie kan betekenen, neem dan contact met ons op.
Chaboma Solutions B.V.Handelsweg 9
1851 NX Heiloo
T: 088-9090400
F: 088-9090499
E: info@chaboma.nl
W. www.chaboma.nl
Onze medewerkers beantwoorden graag eventuele vragen die u nog heeft.