Narrowcasting, onopvallend opvallend

Ik zat laatst op een feestje waar iemand mij vroeg wat ik voor werk deed. Ik vertelde hem dat ik werkzaam ben bij Chaboma Solutions, een onderneming dat narrowcasting verzorgt voor veel bedrijven.

Ondanks dat deze manier van zeer gerichte marketing sterk in opkomst is, kende deze persoon de term “narrowcasting” niet. Dat is niet verwonderlijk, het is een onopvallend maar zeer opvallend marketinginstrument. Het woord “narrowcasting” is een relatief onbekende vakterm voor iets wat vele mensen echter wél kennen.

Wat is narrowcasting?

Narrowcasting is het tonen van informatie op grote beeldschermen. Het is eigenlijk het tegenovergestelde van broadcasting. Bij broadcasting wordt een zo groot mogelijk publiek bereikt zoals te zien is op radio en tv. Narrowcasting bereikt een specifieke doelgroep op een specifieke plaats. Ook narrowcasting gaat met beeld en geluid door middel van beeldschermen maar deze worden gericht ingezet.

De efficiënte investering voor marketingdoeleinden

In plaats van een marketingactiviteit inzetten en maar hopen dat de doelgroep bereikt wordt, zoals bij broadcasting, wordt met narrowcasting een doelgroep nu gericht benaderd met marketing- of bedrijfsboodschappen. Van een groot bereik met minder rendement met broadcasting, naar een kleiner bereik met meer rendement met narrowcasting.

Dit verklaart direct dat narrowcasting een efficiënte investering is die precies de doelgroep raakt. Met broadcasting schreeuw je iets in het rond terwijl je bij narrowcasting iets in iemands geïnteresseerde oor fluistert.

Narrowcasting het is onopvallend opvallend, iedereen (her)kent het

Met deze uitleg, die iets langer duurde dan een gemiddelde elevator pitch, was het verhaal direct duidelijk. Zeker toen ik een aantal voorbeelden noemde waar de schermen allemaal hangen kende ook iedereen de schermen. Dat is ook niet verwonderlijk, dit marketinginstrument is onopvallend opvallend.

Vrijwel iedereen kijkt dagelijks op de schermen. Niet alleen bij de autogarage, de makelaar of de supermarkt maar ook de functionele schermen met bedrijfsinformatie worden veel geraadpleegd. Om erachter te komen in welke zaal het feest wordt gegeven in een hotel, welke balie u moet hebben bij de kamer van koophandel of wanneer u aan de beurt bent bij de gemeente, u ziet het op de schermen van Chaboma.

Een stap in de ontwikkeling

Heeft u er weleens gedacht hoe uw omgeving eruit zou zien als deze schermen er niet waren? Dan gaan we best wel een stap terug in de ontwikkeling hoewel het nog niet eens zo lang geleden is. Dat was de tijd dat we nog afhankelijk waren van A4tjes op het raam om achter bedrijfsinformatie te komen, dat marketingboodschappen via krantenadvertenties werd verspreid en dat we afhankelijk waren van de vriendelijke dame achter de informatiebalie. Dit kunnen we ons nu niet meer voorstellen, zo ingeburgerd is narrowcasting inmiddels (zonder dat we weten hoe het heet). Het is onopvallend opvallend.

Full service narrowcasting concept

Chaboma zorgt voor een op maat gemaakt full service narrowcasting concept. Wij verzorgen het gehele proces voor u, van het ontwerp tot het inplannen van uw advertenties of bedrijfsinformatie. Het systeem is geschikt voor een enkele gebruiker tot grote gebruikersgroepen. Het resultaat van dit onopvallende marketinginstrument is opvallend goed. Door de aantrekkingskracht van de schermen zal uw (marketing) boodschap zeker bij de juiste doelgroep terechtkomen.

Narrowcasting, onopvallend opvallend

Narrowcasting, onopvallend opvallend

Advertenties

Over Chaboma

Chaboma Solutions De combinatie van een heldere visie, een ambitieus team en de vereiste expertise maakt Chaboma Solutions tot de aangewezen specialist in narrowcasting oplossingen.
Dit bericht werd geplaatst in Artikel en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s