De ondernemer die alles kan beïnvloeden, het bestaat echt!

Iedere ondernemer wil graag zelf alles in de hand hebben. Het is de vrijheid in keuzes wat hun vaak aanspreekt in het ondernemerschap. Ze hoeven aan niemand verantwoording af te leggen. Iedere keuze die ze maken, is hun eigen keuze, waarvoor ze alleen aan zichzelf verantwoording hoeven af te leggen.

De invloed van de ondernemer

De meeste ondernemers hebben de eigenschap dat ze het liefste alles zelf in de hand hebben: hoe ze alle lijnen uitzetten in het bedrijf, hoe ze het assortiment bepalen, hoe ze het marketingplan beheren en het liefst bepalen ze de hoeveelheid klanten die per uur hun winkel binnenlopen.

Nu kunt u als ondernemer veel bepalen en beheren, alleen het laatste punt helaas niet. U kunt nog net niet zelf de hoeveelheid kanten bepalen. Dat zou even mooi zijn!Bepalen kunt u dit niet, echter kunt u dit gelukkig wel aanzienlijk beïnvloeden!
Doet u dat ook?

De marketingmix

Bij het beantwoorden van deze vraag denkt u ongetwijfeld terug aan hetgeen u geleerd heeft in de schoolbanken. Weet u het nog? Die definitie van de marketingmix?

De marketingmix is een strategische combinatie van, en onderlinge afstemming tussen, de instrumenten die een onderneming ter beschikking heeft om de markt waarop zij actief is te bewerken, zo is de definitie die we vroeger leerden in de schoolbank. Veranderingen aan deze instrumenten worden, afhankelijk van de omvang, tactische en strategische activiteiten genoemd.

Een marketingmix wordt beschreven met de 5 P’s:

  • Product
  • Prijs
  • Plaats
  • Personeel
  • Promotie

Voor de ondernemer is het de kunst om het maximale uit deze 5 P’s te halen maar dat is nu tevens net de uitdaging voor de ondernemer. Er worden kansen laten liggen.

Omzetmaximalisatie door het optimale benutten van de marketinginstrumenten

De marketinginstrumenten zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden.
De eerste vier genoemde punten uit de marketingmix kunnen nog zo goed zijn in uw winkel, op het moment dat het vijfde punt niet op orde is, heeft het geen waarde.

U kunt op een goed bereikbare locatie zitten, u kunt het beste aanbod van producten hebben, u kunt de juiste prijsstelling hanteren, u kunt het beste personeel in de winkel hebben staan en dit alles kunt u op de juiste manier presenteren (nog een P) in de winkel. Dat is allemaal vakwerk wat u verricht als ondernemer, maar wat waardeloos is als het niet gevonden wordt door uw doelgroep, en dat is de laatste P: de P van promotie.

Onder promotie valt onder andere hoe de verkooporganisatie wordt ingericht, op welke manier de doelgroep bereikt wordt. In veel gevallen is dit een mix van instrumenten.
De krantenadvertentie of de flyer die u vroeger leerde opstellen in diezelfde schoolbanken is achterhaald.  De marketingmix is tijdloos, de invulling ervan is dat niet.

Narrowcasting als onderdeel van de P van promotie

U heeft als ondernemer veel invloed op het bereiken van uw consument. Als u de juiste middelen aangrijpt, zal dit een positieve invloed hebben op het bedrijfsresultaat. Narrowcasting kan hierbij een grote rol spelen.

Met narrowcasting wordt uw doelgroep op verschillende locaties geconfronteerd met uw marketingboodschap. Narrowcasting is een bewezen concept gebaseerd op de kracht van herhaling. Online zou dit retargeting heten, offline is dat narrowcasting.

Waar de doelgroep is, bent u ook. Een creatieve ondernemer kan zeer veel positief resultaat uit een narrowcasting strategie halen. Het is uw keuze of u alles binnen uw onderneming wilt beïnvloeden en wat u met die mogelijkheid doet.

Klik hier voor meer informatie over narrowcasting, onze accountmanagers vertellen u graag meer over uw mogelijkheden.

Advertenties

Over Chaboma

Chaboma Solutions De combinatie van een heldere visie, een ambitieus team en de vereiste expertise maakt Chaboma Solutions tot de aangewezen specialist in narrowcasting oplossingen.
Dit bericht werd geplaatst in Artikel, Ontwikkelingen en getagged met , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s